تصویر سازی و مضمون آفرینی با اعلام در مثنوی های « الاهی نامه ، منطق الطیر ، مصیبت نامه و اسرار نامه » عطار نیشابوری

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ایلام
  • نویسنده زهره صنیعی
  • استاد راهنما خلیل بیگ زاده
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1389
چکیده

چکیده اعلام از جمله واژگانی است که شاعران پهنه ی ادب فارسی ، به ویژه شاعران عارف مسلکی چون عطار نیشابوری با آن تصویر ساخته اند و مضمون های نو آفریده اند . این پایان نامه با عنوان « تصویرسازی و مضمون آفرینی در مثنوی های الهی نامه ، منطق الطیر ، مصیبت نامه و اسرارنامه ی » عطار نیشابوری ، تصویر و مضمون را در این مثنوی ها بر پایه ی اعلام اساطیری ، دینی ، تاریخی و طبیعی بررسی کرده و بسامد آن ها را به روش توصیفی ، تحلیلی و آمار بسامدی بیان کرده است و نتایج آن نشان می دهد که عطار برای بیان و انتقال اندیشه های عرفانیش از اعلام بیش از دیگر عوامل مضمون آفرین و تصویر ساز استفاده کرده است و بسامد اعلام دینی بیش از اعلام اساطیری ، تاریخی و طبیعی است. این پایان نامه دارای پنج فصل می باشد که به ترتیب عبارتند از : کلیات و تعاریف ، اعلام اساطیری ، اعلام دینی ، اعلام تاریخی و اعلام طبیعی . واژه های کلیدی : عطار ، الهی نامه ، منطق الطیر ، مصیبت نامه ، اسرار نامه ، اعلام ، تصویر ، مضمون

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

فرجام شناسی در الهی نامه و مصیبت نامه عطار نیشابوری

ایمان به مبدأ و معاد از ارکان حیاتی اعتقادات بشر است و سرآغاز دعوت پیامبران الهی نیز مؤمن نمودن مردم به غیب و واقعیت های نامحسوس است که دین خدا برآنها استوار است . از این رو در هر عصر و زمان بسیاری با کشش معرفت فطری و دینی از هر خدمتی به جامعه بشریت کوتاهی نکردند تا با مطالعه آیات الهی درجه فهم و یقین مردم را نسبت به مرگ و معاد فزون تر سازند .بدین مضمون در ادبیات عرفانی ما که انعکاسی از تفکر و ...

متن کامل

نمادپردازی در مثنوی های عطار( الهی نامه، اسرار نامه، مصیبت نامه، منطق الطیر)

انسان مدرن برای شناخت هر چیزی که رنگ و بوی گذشته دارد، نیازمند شناخت مفاهیم نمادین است. به منظور القای این معنا و مفاهیم، یکی از مهمترین صنایع ادبی یعنی نماد، نقشی بسزا دارد. این مفاهیم ممکن است در صورت ها و قالب های متفاوتی ظهور کند؛ قالب هایی چون: شخصیت های انسانی، جانوران، نباتات، جمادات، رنگ، نور و.... همه این صور نمادین، در طول ادب پارسی، بالاخص ادب عرفانی جهت نشان دادن ویژگی های درونی انس...

15 صفحه اول

مفاهیم اخلاقی در چهار منظومهء عطار (ا سرارنامه، الهی نامه، منطق الطیر و مصیبت نامه)

در این مقاله سعی شده است ظریف ترین و لطیف ترین مفاهیم اخلاقی در حکایات و تمثیلات عطار جستجو شود. لذا این مفاهیم و مصادیق اخلاقی از خلال چهار مثنوی تعلیمی معروف و مسلم وی، یعنی, اسرارنامه، الهی نامه، منطق الطیر، و مصیبت نامه استخراج و در سه حوزهء, وظیفهء انسان نسبت به خدا، وظیفهء انسان نسبت به خود و نزدیکان و وظیفهء انسان نسبت به جامعه مطرح گرد ید.

متن کامل

آموزه های فتیان در منظومه های عطار(منطق الطیر ،الهی نامه،اسرار نامه،مصیبت نامه)

چکیده فتوت یا جوانمردی از آیین ها و مسلک های کهنی است که از بطن اجتماع بیرون آمد و سال ها به عنوان عقیده و آرمان متعالی افراد و گروهها و برخی حکومت ها به حیات خود ادامه داد. خاستگاه و سرچشمه این آیین را باید در ایران باستان جست، هر چند با ظهور اسلام و پیدایش تصوف، تغییرات گسترده ای در ساختار و اصول و مبانی آن ایجاد گردید. دوران حکومت الناصرلدین الله عباسی اوج رونق و رواج فتوت بوده است. با حم...

دعا و مناجات در آثار شیخ فریدالدّین عطار نیشابوری( اسرار نامه-الهی نامه-مصیبت نامه-منطق الطیر و دیوان)

دعا و مناجات یکی از مضامین عمده ی اشعار عطّار را تشکیل می دهند که قسمت اعظم آنها در مثنوی های شاعر و بخشی در دیوان سروده شده است. عطّار برای بیان مقاصد خود به طریق تمثیل حکایتی را عنوان کرده و سپس با توجه به موضوع آن ها به دعا و مناجات با خداوند پرداخته است. شاعر ضمن پرداختن به دعا و مناجات، عقاید خود و شخصیت های آثارش را درباره ی این موضوع بیان کرده و به آموزش دعا و مناجات پرداخته است. رساله ...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ایلام

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023